Ακολουθηστε μας

Football Insider

Η βαριά φανέλα του ΠΑΟΚ με τα βυζαντινά χρώματα

Ανήμερα της Παναγιάς και του Δεκαπενταύγουστου, η  ομάδα του «SKGsports» θα μιλήσει για χρώματα, Βυζαντινά χρώματα, τα χρώματα του ΠΑΟΚ.

Σήμερα γιορτάζει η πρώτη Αθλητική ομάδα της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923, η ΒΑΕ 1923 με Δικέφαλο αετό στο καταστατικό της από 24/11/1923 .Έχει αναφερθεί ο ΑΣ ΠΑΟΚ.

Η δεύτερη ομάδα της ΕΚ1923 που την διαδέχτηκε ήταν το ενιαίο με το πολιτικό τμήμα της ΕΚ1923 «Αθλητικό τμήμα της ΕΚ 1924» (6 Απριλίου 1924) μετά την σταδιακή απορρόφηση της ΒΑΕ1923 , η τρίτη ομάδα της ΕΚ 1923 ήταν η ΑΕΚΘ (27 Δεκεμβρίου 1925) και η τέταρτη ομάδα της ΕΚ1923 ήταν ο ΠΑΟΚ (20 Απριλίου 1926) που με πρωτοβουλία της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923 απορρόφησε την ΑΕΚΘ 1925 στις 20/03/1929 και επιστράφηκε ο «Δικέφαλος» που φορούσαν αρκετοί ποδοσφαιριστές του ΠΑΟΚ από το 1923.

Τα Βυζαντινά χρώματα του ΠΑΟΚ

Συνήθως έχουμε κάποιους μύθους ότι η Αρχαία Ελλάδα είχε άσπρα μάρμαρα και ότι το Βυζάντιο ήταν μουντό. Η Αρχαία Ελλάδα ήταν πολύχρωμη απλά με τα χρόνια τα μάρμαρα έχασαν τις πολύχρωμες βαφές που είχαν πάνω τους. Το Βυζάντιο ήταν και αυτό πολύχρωμο.

Τα  Βυζαντινά χρώματα επηρεάστηκαν κυρίως από την Βυζαντινή Αγιογραφία που βλέπουμε στις Εκκλησίες μας και υπήρχαν δύο σχολές, η πρώτη η Μακεδονική σχολή και η δεύτερη η Κρητική που ξεκίνησαν και οι δύο από Κωνσταντινούπολη αλλά αναπτύχθηκαν Θεσσαλονίκη και Κρήτη. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτές οι δύο περιοχές υπάγονται ακόμα και σήμερα στο Οικουμενικό πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης. Εδώ θα μιλήσουμε για την Μακεδονική σχολή γιατί ο ΠΑΟΚ εκτός από Ρωμιός είναι και Μακεδόνας και γιατί η Μακεδονική Σχολή κυριάρχησε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Μακεδονική Σχολή

Η Μακεδονική Σχολή γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, άνθισε κυρίως στη Μακεδονία μεταξύ του 11ου και 13ου αιώνα, με κέντρο τη Θεσσαλονίκη και πέρασε και στη Σερβία. Η τεχνοτροπία αυτή χαρακτηρίζεται από έντονα χρώματα με πλατιά σαρκώματα και φωτίσματα, τα δε ισκιωμένα μέρη είναι μικρότερης έκτασης και δεν χωρίζονται απότομα από το φως. Ο προπλασμός είναι φτιαγμένος από ανοιχτόχρωμη ωμή σιέννα ή υποπράσινος.

Τα σώματα διαγράφονται κάτω από τα ενδύματα. Η πτυχολογία είναι πλούσια και διακοσμείται με θεαματική λεπτομέρεια, ενώ παρατηρούνται ένταση, κίνηση, ελευθερία, πλούσια χρώματα και έντονη έκφραση της ψυχολογικής καταστάσεως των εικονιζόμενων προσώπων. Το πρόσωπο και τα ενδύματα είναι πλατιά φωτισμένα, γι’ αυτό και την ονομάζουν «πλατιά τεχνοτροπία».

Υποστηρίχθηκε η άποψη ότι η τέχνη αυτή υπήρξε ιδιαίτερα συμπαθής στους λόγιους, στις μορφωμένες τάξεις και τους αυλικούς. Κύριοι εκφραστές της υπήρξαν ο Μανουήλ Πανσέληνος (ο οποίος αγιογράφησε το παρεκκλήσι του Αγίου Ευθυμίου Θεσσαλονίκης και το ναό του Πρωτάτου), ο Μιχαήλ Αστραπάς και ο αδελφός του Ευτύχιος, που αγιογράφησαν στη Σερβία, ο Γεώργιος Καλλιέργης κ.α.

Το Βυζάντιο σε έξι χρώματα

Πρόσφατα γράφτηκε ένα ωραίο βιβλίο για να κάνει φιλικό το Βυζάντιο σε παιδιά. Τα 6 χρώματα του Βυζαντίου σύμφωνα με το Βιβλίο, χωρίς να αποκλείει και επιπλέον χρώματα είναι το Μαύρο, το Λευκό, το Χρυσό, το Πράσινο, το Κόκκινο και το Γαλάζιο.

Το Βυζάντιο με τα χίλια χρόνια του είναι ένας κόσμος γεμάτος φασαρία, γεμάτος κίνηση, γεμάτος παράξενα και πλούτη. Θαύματα, μυστήρια, τραγούδια, γιορτές, μάχες, ιστορίες. Ένας κόσμος γεμάτος χρώματα. Το Βυζάντιο είναι ένας θεσμός γεμάτος φασαρία, κίνηση, θαύματα, μυστήρια, τραγούδια, γιορτές, πλούτη, μάχες, ιστορίες. Ένας κόσμος γεμάτος χρώματα. Κόκκινος, όπως η πορφύρα των αυτοκρατόρων του. Χρυσός, όπως τα φόντα των ψηφιδωτών στις εκκλησίες του. Μαύρος, όπως τα ράσα των καλογέρων του. Άσπρος σαν τις χώρες τις άγνωστες έξω από τα σύνορά του. Γαλάζιος σαν τη θάλασσά του και σαν τα φουστάνια των αρχοντισσών του. Πράσινος σαν τα σπαρτά στους απέραντους ανοιξιάτικους κάμπους του. Αλλά όχι μόνο.

Το Βυζάντιο ΔΕΝ έχει μόνο έξι χρώματα.

ΜΑΥΡΟ

Το ΜΑΥΡΟ μπορεί και να μην είναι χρώμα. Έχει πάντως δικές του τις ιστορίες με τα πιο φοβερά και τα πιο περιπετειώδη χρώματα. Του μαύρου είναι οι ιστορίες της νύχτας και οι ιστορίες του φόβου και οι ιστορίες του μυστηρίου. Δικά του τα αινίγματα τα άλυτα και τα ονόματα τα άδικα. Το μαύρο είναι που δίνει δύναμη και ζωή σ’ όλα τ’ άλλα χρώματα. Το μαύρο απαγορεύει. Διατάζει αυστηρά. Επιβάλλει. Περιορίζει. Το μαύρο φυλακίζει. Κι ελευθερώνει. Γιατί μαύρο είναι το χρώμα του άγνωστου και του ξένου και του κρυφού. Το χρώμα του αναπάντεχου. Το χρώμα του βάρους και το χρώμα της σκλαβιάς. Το χρώμα των γραμμάτων πάνω στο άσπρο χαρτί. Το χρώμα που γράφει, που κάνει σχέδια. Το μόνο χρώμα που έχει φωνή. Και μιλάει. Το μαύρο, που μπορεί χρώμα να μην είναι, είναι σίγουρα ο αρχηγός των χρωμάτων.

Ο ΠΑΟΚ τίμησε το Μαύρο αφού το έβαλε στο καταστατικό του στην ίδρυση του και είναι αυτό που κυριαρχεί στις φανέλες του

ΑΣΠΡΟ

Το ΑΣΠΡΟ έχει τις ιστορίες τις σίγουρες. Αυτές που ξέρουν την αλήθεια. Αυτές που είναι αθώες, αλλά όχι τόσο όσο φαίνονται. Το άσπρο σταματάει τους πολέμους, ας είναι και για μια στιγμή μόνο – χωρίς να νοιάζεται που σίγουρα θα ξαναρχίσουν. Το άσπρο έχει τα μαργαριτάρια, τα καλά σύννεφα, τα καλά όνειρα. Έχει τους κόσμους τούς έξω από τους χάρτες και τους χάρτες τούς έξω από τους κόσμους. Το άσπρο καταλαβαίνει και αγαπάει. Το άσπρο είναι τόσο όμορφο, που γίνεται σοφό – και τόσο σοφό, που γίνεται όμορφο. Το άσπρο είναι το αγαπημένο μου, επειδή πιστεύει τις ιστορίες που δεν έχουν ακόμη γραφτεί. Και τους ανοίγει χώρο για να γραφτούνε.

Ο ΠΑΟΚ τίμησε το Άσπρο αφού το έβαλε στο καταστατικό του στην ίδρυση του και είναι αυτό που είναι δίπλα στο μαύρο στις φανέλες του.

ΧΡΥΣΟ

Το ΧΡΥΣΟ, όμως, έχει τις ιστορίες που λάμπουν. Τις ιστορίες που βασιλεύουν, χωρίς να μιλάνε. Το Χρυσό έχει θησαυρούς και όνειρα, έχει τόπους και χώρες και πόλεις δικές του. Έχει σχέδια κι αγώνες – επειδή το θέλουν όλοι: και οι θεοί και οι δαίμονες. Έχει στρατούς και στόλους στις προσταγές του. Έχει τους βασιλιάδες και τις δέσποινες στη γη, τους αγίους στα ουράνια. Έχει τη σοφία την ολόλαμπρη, τις εικόνες τις ιστορημένες και τα βιβλία τα ζωγραφιστά. Και είναι όμορφο και με τους δυο μεγάλους τρόπους της Ομορφιάς: φανερά, ολοφάνερα, και κρυφά, κρυφά τελείως.

Οι Κωνσταντινουπολίτες της Θεσσαλονίκης που έκαναν την 3η ομάδα της Ένωσης Κωνσταντινουπολιτών ΑΕΚΘ 1925 στις 27 Δεκεμβρίου 1925 , μετά την ΒΑΕ 1923 (1η ομάδα της ΕΚ1923), δήλωσαν πρώτοι τα χρώματα κίτρινο και μαύρο. Ο ΠΑΟΚ η 4η ομάδα της Ένωσης Κωνσταντινουπολιτών  που όλοι σχεδόν οι ποδοσφαιριστές του έπαιζαν στις άλλες 3 ομάδες απορρόφησε στις 20/03/1929  την ΑΕΚΘ1925 με πρωτοβουλία της Ένωσης Κωνσταντινουπολιτών 1923 και στην ουσία επιστράφηκε ο Δικέφαλος που φορούσαν αρκετοί ποδοσφαιριστές του από το 1923.

Επίσης ο ΠΑΟΚ έβγαλε ρετρό φανέλα σε χρώματα απαλό κίτρινο-χρυσό και μαύρο, στο πίσω μέρος της το Λευκό Πύργο και μπροστά τοπόσημα της πόλης της Θεσσαλονίκης.

Επίσης ο ΠΑΟΚ εδώ και χρόνια στο σήμα του έχει τριχρωμία με μαύρο, άσπρο και χρυσό υποδηλώνοντας τα χρυσά χρόνια του ΠΑΟΚ.

Η διοίκηση του Ερασιτέχνη ΠΑΟΚ τον 21ο αιώνα έχει κύρια μέλη μια οργάνωση που έχει στόχο την συμμετοχή στα κοινά του ΠΑΟΚ και ονομάζεται «Χρυσός Δικέφαλος». Στο σήμα της ξεχωρίζει η Ομογένεια σε όλο τον κόσμο, η Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης, ο Λευκός Πύργος με το αστέρι της Βεργίνας, η Ελληνική σημαία ο Δικέφαλος με τον Αετό του Πόντου.

Ο ΑΣ ΠΕΡΑ όταν έγινε το 1923 μετά το Πέρα Κλουμπ 1922 καθώς και ο ΣΑΣΚ 1922 σύνδεσμος της Κωνσταντινούπολης είχαν στο καταστατικό ,κίτρινο και μαύρο.

ΚΟΚΚΙΝΟ

Το ΚΟΚΚΙΝΟ, τώρα, έχει τις πιο φανταχτερές ιστορίες. Αυτές που τραβάνε το μάτι, το μαγνητίζουν και καμιά φορά το καίνε. Έχει τις μάχες, τους θρόνους, τα σκαρπίνια των αυτοκρατόρων. Έχει κάτι παθιασμένες αγάπες, επικίνδυνες. Έχει λάβαρα που ανεμίζουν πάνω από κάμπους ποτισμένους στο αίμα. Έχει στρατιώτες δικούς του, τραγούδια, υπομονή κι επιμονή και λύσσα. Το κόκκινο βιάζεται. Λαχανιάζει και σφυρίζει σαν τη φωτιά. Έχει πόλεις, έχει δρόμους, έχει λόγια και λεφτά. Έχει καβγάδες, έχει και φιλιά. Το Κόκκινο έχει την Ανταρσία και την Επανάσταση.

Το εξώφυλλο του  καταστατικού της 2ης ομάδας  Ένωσης Κωνσταντινουπολιτών 1923, του ενιαίου πολιτικού και αθλητικού τμήματος (Φεβρουάριος-Απρίλιος του 1924) ,ΑτΕΚ1924, είναι σε πορφυρό χρώμα.

Ο ΠΑΟΚ τίμησε το κόκκινο φορώντας σε Ευρωπαϊκό ματς απέναντι στην Σεβίλλη, παράλληλα ο ευεργέτης του Ιωάννης Σαββίδης δημιούργησε την υπερπαραγωγή «Κόκκινο Ποτάμι» για να περιγράψει την Γενοκτονία του Πόντου μαζί με την Θρακική, Μικρασιατική  γενοκτονία και το Κόκκινο Αίμα των Ελλήνων της Ανατολής.

ΠΡΑΣΙΝΟ

Το ΠΡΑΣΙΝΟ είναι το χρώμα που φοβάται κι ελπίζει. Έχει τους χάρτες των μακρινών τόπων, που είναι ακόμη αμέτρητοι – και σταθερά οι πιο όμορφοι της Γης. Έχει τα ταξίδια και τα όνειρα των εμπόρων, που ποτέ δεν κουράζονται. Το πράσινο έχει τις φωνές του Ιπποδρόμου(Πράσινοι), που μπορούν να ανεβάσουν κοινούς ανθρώπους στον θρόνο και να γκρεμίσουν αυτοκράτορες πραγματικούς. Έχει, όμως, και τις σιωπές των διαδρόμων: τις ίντριγκες του παλατιού, τις φθονερές ανάσες, τις ματιές της ζήλειας, που τίποτα και ποτέ δεν τη χορταίνει. Έχει τη μυρωδιά των παραμυθιών των ολοζώντανων, αυτών που όποιοι τα λένε ζούνε για πάντα – κι όποιοι τ’ ακούν… αυτοί ζούνε ακόμα περισσότερο. Το πράσινο χρώμα έχει τη μυρωδιά της ζωής.

Ο ΠΑΟΚ τίμησε το πράσινο φορώντας σε φανέλα τερματοφυλάκων κυρίως πράσινη στολή. Φυσικά στην ίδρυση του είχε το πράσινο Τετράφυλλο ,σύμβολο της Γέννησης του Ανθρώπου σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη και την Ορθοδοξία που κυριάρχησε στο Βυζάντιο, που το πήρε μαζί της η Εύα σαν το μοναδικό φυλακτό όταν διώχθηκαν οι πρωτόπλαστοι από τον Παράδεισο.

Το Πέταλο, σύμβολο του Ιπποδρόμου της Κωνσταντινούπολης και των 4 ξακουστών αλόγων της Κωνσταντινούπολης και της Αποκάλυψης του Ιωάννη, της ευφορίας των χωραφιών στα Βυζαντινά χρόνια αφού το έβαζαν στην γιορτή του Ιωάννη του Προδρόμου μέσα στα χωράφια. Το Τετράφυλλο μετά πετάλου ένα Κωνσταντινάτο φυλακτό που ειδικά το Τετράφυλλο το συναντάς στην Βυζαντινή Αγιογραφία και κυρίως στην Μακεδονική Σχολή και παραπέμπει στο Σταυρό.

ΓΑΛΑΖΙΟ

Το ΓΑΛΑΖΙΟ εύκολα το βλέπεις και δύσκολα το καταλαβαίνεις. Εκεί που είναι, εκεί δεν είναι. Είναι το χρώμα του Μακριά και του Πολύ Μακριά. Το χρώμα της Απόστασης και του Ορίζοντα. Το χρώμα του Ωκεανού και του Ουρανού, που φωτίζει σίγουρο εκεί που θάλασσα κι αέρας συναντιούνται. φέγγει και σκοτεινιάζει στον πιο βαθύ βυθό, φέγγει και λάμπει στο πιο ψηλό στερέωμα. Τα σύννεφα, όμως, όπου νερό κι αέρας πάλι συναντιούνται και κρατιούνται σφιχτά μεταξύ τους… τα σύννεφα δε γαλαζίζουνε ποτέ, μόνο άσπρα ή μαύρα ή γκρίζα αρμενίζουν. Γαλάζιο είναι το αίμα των βασιλιάδων και των αυτοκρατόρων – όσο ακόμη κυλάει στις φλέβες τους τουλάχιστον και δεν έχει χυθεί για τον έναν λόγο ή τον άλλον. Γαλάζιοι είναι οι θεοί των καβαλάρηδων της στέπας. Γαλάζια είναι τα ποτάμια, που είναι δρόμοι και σύνορα, γαλάζια και τα κύματα, που είναι ταξίδια και μάχες. Το Γαλάζιο, όποιος το αγαπάει, το αγαπάει πολύ.

Η Ελληνική ομάδα ποδοσφαίρου 1914 μετεξέλιξη του Ερμή 1877,το Πέρα Κλουμπ 1922 φόρεσαν μπλε, ο ΠΑΟΚ τίμησε το μπλε στα 200 της Ελληνικής Επανάστασης με την Ελληνική σημαία και τον Εθνικό ύμνο στις φανέλες του

ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΟΚ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ – ΑΣΤΕΡΙ ΤΗΣ ΒΕΡΓΙΝΑΣ ΣΕ ΦΑΝΕΛΑ ΤΟΥ ΠΑΟΚ -ΦΑΝΕΛΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΥΤΡΩΤΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ-ΠΟΝΤΟΣ-ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ -ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ-ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ.

Ο ΠΑΟΚ ήταν η μόνη Ρωμείκη ομάδα που παρέλασε με την Ελληνική μπλε σημαία και στο κέντρο της είχε τον Δικέφαλο αετό ο “αντάρτης” Φελούρης ενώνοντας τους Έλληνες της Μακεδονίας μετά τον εμφύλιο που διαδραματιζόταν κυρίως στην Μακεδονία όπως ένωσε όλους τους πρόσφυγες ανεξαρτήτου καταγωγής (Πόντιους, Θρακιώτες ,Μικρασιάτες Κωνσταντινουπολίτες) μαζί με τους αντιρατσιστές γηγενείς Θεσσαλονικείς που μόλις μπήκαν στον Ελληνικό κορμό τους κάηκε όλη η πόλη το 1917.

Ο Δικέφαλος θα έπρεπε να κοσμεί μόνιμα την Ελληνική σημαία , μαζί  με τον Παρθενώνα, το αστέρι της Βεργίνας, τα 4Β. Είναι κρίμα βαλκανικές και μη χώρες να τιμούν μόνιμα τον Δικέφαλο αετό και τα 4Β στις σημαίες τους όπως η Ρωσία, Αλβανία, Μαυροβούνιο, Σερβία και η Ελλάδα να μην το έχει και να το έχουν μόνο αθλητικοί σύλλογοι και τα προαύλια της Εκκλησίας μας. Αγωνιστήκαμε για το Αστέρι της Βεργίνας και καλά κάναμε αλλά ξεχάσαμε τα πιο ισχυρά Βυζαντινά σύμβολα της Ρωμιοσύνης   που ενώνουν την αρχαία με την σύγχρονη Ελλάδα.

Ο ΠΑΟΚ ήταν η Ελληνική ομάδα που τόλμησε να βάλει στην φανέλα του μαζί με το Δικέφαλο όπως και σε επίσημο έγγραφο του, το Αστέρι της Βεργίνας δίπλα στο Δικέφαλο το 1992 σε αγώνες με την Παρί Ζερμέν. Έτσι ένωσε για ακόμη μια φορά την Μακεδονία με την Κωνσταντινούπολη.

Ο ιστορικός του μέλλοντος θα μας πει εάν αυτή η επαναστατική του κίνηση ήταν η αιτία να τιμωρηθεί από την UEFA για τα επεισόδια που έγιναν σε εκείνο το ματς, που αρκετοί τα θεώρησαν και προβοκάτσια από ξένο παράγοντα και τον πήγε πίσω 10 χρόνια στερώντας τον εύκολες εξόδους στους ομίλους του CL την δεκαετία του 1990.Επίσης τόλμησε και έβαλε στην φανέλα μηνύματα για τις αλύτρωτες πατρίδες όπως Κωνσταντινούπολη, Πόντο, Μικρά Ασία, Αγιά Σοφιά, Προσφυγιά, αποδεικνύοντας ότι  δεν είναι μία κοινή ομάδα αλλά Θεσμό κρατώντας την κληρονομιά της Κοινής Ομοσπονδίας Αλύτρωτων 1923 που έφτιαξαν οι ιδρυτές του το μητρικό σωματείο Ένωση Κωνσταντινουπολιτών 1923

Ο ΠΑΟΚ φυσικά έβαλε και τα πένθιμα μοβ όπως και πορτοκαλί φανέλες τιμώντας τον Άγνωστο στρατιώτη οπαδό της θύρας 4, που στη δεκαετία 80 -90 φορούσε τα μαύρα «φλάι» ανάποδα από αντίδραση και έδιναν στην Τούμπα μια φαντασμαγορική πορτοκαλί εικόνα.

Γιατί όπως και να το κάνουμε, ΠΑΟΚ είναι ο λαός του, που όταν ακούγεται η ιαχή «Βαριά, βαριά του ΠΑΟΚ η φανέλα…» τρέμουν τα πάντα.

 

συντελεστες

Facebook

περισσοτερα σε Football Insider