Ακολουθηστε μας

Life

11 Μαΐου: Η διπλή γιορτή για την Κωνσταντινούπολη, τη Θεσσαλονίκη και ο ΠΑΟΚ

Την 11η Μαΐου, η Ορθοδοξία και το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης τιμάει την μέρα των Αγίων Ισαποστόλων Θεσσαλονικέων Μεθοδίου και Κυρίλλου, φωτιστών των Σλάβων Ορθοδόξων Χριστιανών μαζί με τα εγκαίνια της Κωνσταντινουπόλεως.

Ο Π. Α. Ο. Κ. συνεχίζει την κληρονομιά  που του ορίζουν τα 4 ιερά γράμματα του και περιλαμβάνουν το όνομα της Βασιλεύουσας Κωνσταντινούπολης και Συμβασιλεύουσας Θεσσαλονίκης της πρωτεύουσας της Μακεδονίας.

Η προϊστορία, ιστορία της Θεσσαλονίκης, της Μακεδονίας, της Βόρειας Ελλάδας είναι άγνωστη σε πολλούς, κυρίως γιατί η μόρφωση των Νεοελλήνων ήταν Αττικοκεντρική, Νότιοελλαδική φωτίζοντας πτυχές κυρίως σε περιοχές της Νότιας Ελλάδας, ίσως  γιατί η Βόρεια Ελλάδα προσαρτήθηκε 80 χρόνια μετά από την δημιουργία του Νεοελληνικού κράτους.

Ο ΑΣ ΠΑΟΚ με το ιστορικό του τμήμα, φωτίζει μέσα από τα άρθρα του, την ιστορία του «Δικεφάλου» και ευρύτερα της περιόδου του Μεσοπολέμου στην περιοχή. Το ίδρυμα των Ποντιακών Μελετών του Ιβάν Σαββίδη με την έδρα του στο ΑΠΘ μαζί με τις τηλεοπτικές παραγωγές όπως το «Κόκκινο Ποτάμι» μαθαίνει στο ευρύ κοινό την ιστορία των Βορείων και την Γενοκτονία της Ρωμιοσύνη, το ίδιο κάνουμε με το αφιέρωμα μας στην σημερινή διπλή γιορτή, βάζοντας ένα μικρό λιθαράκι στην ιστορία της Ελλάδας ευρύτερα.

Η Θεσσαλονίκη, η Βόρεια Ελλάδα, ο ΠΑΟΚ ζητούν σεβασμό στην ιστορία τους.

Ο Πανθεσσαλονίκειος Αθλητικός Όμιλος Κωνσταντινουπολιτών σήμερα 11 Μαΐου γιορτάζει διπλά, ένα για την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης  στις 11 Μαΐου του 330 μ. Χ.,,όσο και η Συμβασιλεύουσα και για τους Έλληνες, Θεσσαλονικείς, Άγιους της Κύριλλο και Μεθόδιο που διέδωσαν τον Χριστιανισμό και το Αλφάβητο στους Σλάβους της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας από το κέντρο της Χερσονήσου του Αίμου, Θεσσαλονίκη.

Η περιοχή της Βόρειας Ελλάδας  αποτέλεσε την Μήτρα των Πρωτοελλήνων που ήρθαν κυρίως από τον Εύξεινο Πόντο, 3000 π. Χ και αργότερα στην εποχή του Χαλκού 2000πΧ.. Άλλωστε η έδρα των Ελλήνων Θεών ήταν στον Όλυμπο της Μακεδονίας. Από εδώ ξεκίνησαν και πήγαν οι Έλληνες ανατολικά, δυτικά, νότια, βόρεια, φτιάχνοντας την Μagna Grecia. Πρόσφατα ευρήματα σε Πετράλωνα, Μακεδονία, Ρωμυλία λένε ότι εδώ πάτησε ο πρώτος αρχάνθρωπος.

Η Θεσσαλονίκη πόλη που έγινε πάνω στη Αρχαία Θέρμη, αντικαθιστώντας την Πέλλα σαν πρωτεύουσα της Μακεδονίας αποτέλεσε για 2350 Συμβασιλεύουσα 4 αυτοκρατοριών, μόνιμη πρωτεύουσα της περιοχής της Μακεδονίας για 2000 και πλέον χρόνια και για 180 χρόνια πρωτεύουσα Ελλαδικού χώρου συμπεριλαμβανομένου και της Νότιας Ελλάδας(Ρωμαϊκά χρόνια , Βασίλειο Θεσσαλονίκης κτλ ).

Η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία ιστορικά ήταν η πόλη και η περιοχή που πρωτομετέδωσε το Χριστιανισμό στους Έλληνες όπως αναφέρεται στην πρώτη του επιστολή προς Θεσσαλονικείς ο Απόστολος Παύλος το 51 μ.Χ.

Αναφέρεται χαρακτηριστικά:

“Α Θεσ. 1,7 Με τον τρόπο δε αυτόν έχετε αναδειχθή πράγματι εκλεκτοί μαθηται του Κυρίου, ώστε να γίνετε τύπος και παράδειγμα εις όλους τους πιστούς της Μακεδονίας και της Νοτίου Ελλάδος. 

Α Θεσ. 1,8 Διότι από σας έχει διαλαληθή και ακουσθή ο λόγος του Κυρίου, όχι δε μόνον εις την Μακεδονία και εις την Νότιον Ελλάδα, αλλά και εις κάθε τόπον έχει απλωθή και έχει φθάσει η καλή πληροφορία διά την ζωντανήν πίστιν σας ώστε να μη ευρισκόμεθα ημείς εις ανάγκην να λέγωμεν τίποτε δι’ αυτήν. 

Α Θεσ. 1,9 Διότι αυτοί οι ίδιοι οι Χριστιανοί της Μακεδονίας, της Νοτίου Ελλάδος και των άλλων μερών διηγούνται πως ημείς εισήλθαμεν εις την πόλιν σας, ποίους δηλαδή κινδύνους αντικρύσαμεν εκ μέρους των εχθρών της πίστεως, και πως σεις, παρά τους κινδύνους και τας άλλας περιπετείας εδέχθητε την νέαν πίστιν, εγκαταλείψατε τα είδωλα και επεστρέψατε στον Θεόν, διά να δουλεύετε πλέον, όχι εις εις τα είδωλα, αλλά στον Θεόν τον ζωντανόν και αληθινόν.”

Επίσης το 381 μΧ, ο Θεοδόσιος Α’ με το «Διάταγμα της Θεσσαλονίκης» εγκατέστησε την Ορθόδοξη και Καθολική πίστη ως την επίσημη θρησκεία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Το” Κίνημα των Ζηλωτών” ήταν αντιαριστοκρατικό κίνημα που έλαβε χώρα στη Θεσσαλονίκη το 1342 και κράτησε την εξουσία στην πόλη για 7 χρόνια, ως το 1349,συνέπεια της πρώτης άλωσης της Κωνσταντινούπολης το 1204. Το “κίνημα των Ζηλωτών” της Θεσσαλονίκης και η δημιουργία μιας πρώιμης “λαϊκής δημοκρατίας”  πρώτη φορά στην Ευρώπη, επικράτησε για μια επταετία, αποτελεί ένα γεγονός που κατέχει εξέχουσα θέση στην παγκόσμια κοινωνική ιστορία των λαών…

Επιπρόσθετα η Κωνσταντινούπολη με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, με το αρχαιότερο Πανεπιστήμιο στην Ευρώπη το Πανδιδακτήριο ή Οικουμενικόν Διδασκαλείον (425 μΧ-1453 μΧ), τα μοναστήρια της Αυτοκρατορίας, την Συμβασιλεύουσα Θεσσαλονίκη, το Άγιο Όρος  της Μακεδονίας αποτέλεσαν τα θησαυροφυλάκια να σωθεί και να διαδοθεί όλος ο Αρχαίος Ελληνόρωμαικός πολιτισμός στην Δυτικη Ευρώπη της Αναγέννησης, στην διάρκεια του, που εξελίχθηκε σε Έλληνοχριστιανικός πολιτισμός. Έτσι παραδόθηκε σε εμάς σήμερα, χωρίς η περιοχή μας να περάσει Μεσαίωνα όπως στην Δυτική Ευρώπη.

Στους Έλληνες, Θεσσαλονικείς Κύριλλο και Μεθόδιο, δόθηκε η εντολή από τον Αυτοκράτορα της Κωνσταντινούπολης και Οικουμενικό Πατριάρχη να εκχριστιανίσουν τους Σλάβους μαζί με το αλφάβητο τους, όπως πρώτοι οι Έλληνες, Θεσσαλονικείς διέδωσαν στους Νότιους Έλληνες τον Χριστιανισμό μετά την προτροπή, εντολή του Απόστολου Παύλου στην επιστολή του προς Θεσσαλονικείς, όπως είδαμε.

Οι Ισαπόστολοι Μεθόδιος και Κύριλλος κατάγονταν από τη Θεσσαλονίκη και έζησαν κατά τον 9ο αιώνα μ.Χ. Ο Κύριλλος έλαβε ανώτερη μόρφωση και υπήρξε μαθητής του μεγάλου Πατριάρχου Φωτίου. Υπήρξε κληρικός και καθηγητής της φιλοσοφίας και της θεολογίας στην Κωνσταντινούπολη.

Ο Μεθόδιος, προικισμένος με πρακτικό νου, διακρίθηκε ως διοικητής σλαβικής επαρχίας και ύστερα ως ηγούμενος της Μονής Πολυχρονίου της μικρασιατικής Βιθυνίας. Οι δύο αδελφοί αρχικά είχαν αναλάβει και είχαν φέρει με επιτυχία σε πέρας αποστολή στη χώρα των Χαζάρων της νότιας Ρωσίας το 860 μ.Χ.

Όταν ο ηγεμόνας της Μοραβίας Ρατισλαύος ζήτησε από τον αυτοκράτορα του Βυζαντίου Μιχαήλ Γ΄ να στείλει στη χώρα ιεραποστόλους, τότε αποφασίστηκε από κοινού με τον Πατριάρχη να σταλούν οι γνώστες της σλαβικής, Κύριλλος και Μεθόδιος. Μάλιστα ο Κύριλλος επινόησε την κυριλλική γραφή, λόγω του ότι τα σλαβικά μέχρι τότε, εχρησιμοποιούντο μόνο στον προφορικό λόγο.

Το αλφάβητο βοήθησε ποικιλότροπα τους σλαβικούς λαούς και στο να μάθουν την Αγία Γραφή και τη ζωή της Εκκλησίας, αλλά και να καταγράψουν την ιστορία τους.

Δίκαια λοιπόν, οι Μεθόδιος και Κύριλλος έχουν χαρακτηριστεί ως φωτιστές των Σλάβων. Οι τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες τους τιμούν ως πολιούχους και προστάτες των σλαβικών λαών.

Επιβεβαιώνεται για ακόμη μια φορά ότι η λατρεία και η ομολογία της αληθινής πίστης εκφράζονται μέσα από τη μητρική γλώσσα των λαών. Κάτι το οποίο η Ορθόδοξη Εκκλησία και σεβάστηκε και κατανόησε από τη αρχή της ιστορικής της πορείας. Οι Ισαπόστολοι Κύριλλος και Μεθόδιος, που τιμούμε σήμερα, μαρτυρούν με τον πλέον τρανό τρόπο την αξία της μητρικής γλώσσας, για να λατρεύσει ο άνθρωπος τον Πανάγιο Τριαδικό Θεό.

συντελεστες

Facebook

περισσοτερα σε Life